Bantu Korban Gempa dan Tsunami di Palu, MAIPs Sumbang RM 20,000 Lewat BMH

Kedahsyatan dampak yang ditimbulkan oleh gempa bumi dan tsunami yang melanda Donggala dan Palu telah menyebar tidak saja di dalam negeri, tetapi juga ke mancanegara, termasuk Malaysia.

Dalam hal ini, Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Perlis (MAIPs) langsung merespon dengan memberikan sumbangan untuk korban melalui Laznas BMH.

“Ahad 30 September 2018 MAIPS menyampaikan sumbangan bernilai RM. 20,000 untuk membantu korban gempa bumi serta tsunami di Palu, Sulawesi Tengah. Sumbangan langsung diterima oleh Direktur Utama Laznas BMH di Kuala Lumpur Malaysia dari Raja Muda Perlis, Tuanku Syed Faizuddin Putra Jamalullail yang juga menjabat sebagai Yang Dipertua MAIPs,” terang Kepala Humas BMH Pusat, Imam Nawawi.

Mufti Perlis Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin dan Ketua Pegawai Eksekutif MAIPs Mohd Nazim Mohd Noor turut hadir menyaksikan penyerahan sumbangan tersebut.

Mohd Nazim berkata MAIPs turut berduka dengan tragedi yang menimpa penduduk Palu dan mempercayakan BMH sebagai mitra untuk menyalurkan sumbangan rakyat Perlis. “Kami melihat BMH telah bekerja nyata di setiap aksi kebencanaan di Indonesia,” ucapnya.

“Kami memilih BMH kerana ia adalah badan bukan kerajaan (NGO) yang pertama menggerakkan sukarelawan bagi membantu mangsa-mangsa tragedi itu,” katanya ketika ditemui selepas majlis tersebut dengan logat Melayunya.

Kedua belah pihak, baik Laznas BMH maupun MAIPs telah berkomitmen untuk berkolaborasi secara lebih jauh, terutama dalam hal membantu masyarakat Palu dan Donggala.

“Insya Allah akan terjadi sinergi berkelanjutan, khususnya untuk Palu dan Donggala, karena dampak yang ditimbulkan cukup serius dan luas. Insya Allah, Laznas BMH akan berusaha sebaik mungkin menyalurkan kepercayaan ini untuk saudara-saudara kita yang ditimpa bencana,” tutur Marwan Mujahidin.*/Herim

Tinggalkan Komentar

Alamat email Anda tidak akan dipublikasikan. Ruas yang wajib ditandai *